Aquesta àrea té com objectiu donar suport als Equips d’Atenció Primària del Camp de Tarragona en la gestió de la demanda assistencial i en la gestió de casos relacionats amb la infecció per Coronavirus SARS-Cov-2 (COVID-19).

El passat mes de desembre va entrar en funcionament aquest dispositiu d’atenció telefònica, que ofereix una ràpida resposta als usuaris que contacten telefònicament amb els seus Centres d’Atenció Primària.

Quan l’usuari truca al seu CAP ,si les línies telefòniques estan ocupades, l’usuari sent una locució que li demana si requereix una atenció immediata, i és derivat directament a un operador del nou centre; en cas que l’usuari no requereixi una atenció immediata, ha de confirmar el seu número de telèfon i, abans d’una hora, serà contactat i atès per un agent del centre que resoldrà la seva consulta.

Aquest servei, ubicat a l’antic Consultori de la Canonja, compta amb 50 professionals, entre gestors de pacients, Gestors Covid i professionals sanitaris (metges i infermeres). Aquest equip treballa de forma coordinada amb els Centres d’Atenció Primària i donen la mateixa resposta a les demandes dels usuaris que donarien al seu propi CAP. A més des de l’Àrea de Gestió de pacients (AGP) es realitza seguiment telefònic dels casos covid.

Els centres connectats a l’Àrea, en aquests moments són CAP Tarragona 3-Jaume I, CAP Salou, CAP Sant Pere i Sant Pau i Cap Reus 3-Llibertat. En els dos mesos de funcionament del Centre s’ha disminuït en un 65% les trucades no ateses respecte al model de telefonia anterior.

El nou centre s’ha dotat de tecnologia IP que ofereix major seguretat en l’establiment de trucades i incrementa la resolució i l’accessibilitat telefònica. Aquest nou projecte vol impulsar un canvi de model en l’atenció a la ciutadania en Atenció Primària, i s’emmarca en una estratègia per evolucionar els perfils del professional administratiu de l’ICS, amb un pla de formació específic que permeti empoderar el professional administratiu com a peça clau en el procés d’atenció al pacient.

El resultat esperat és una resposta ràpida, eficient i professionalitzada, per tal que l’usuari sigui atès, amb el mínim temps possible i resolgui la seva demanda de forma satisfactòria, evitant desplaçaments innecessaris per fer tràmits que es poden resoldre telefònicament.

Els professionals dels 5 Equips d’Atenció Primària que actualment estan connectats a l’àrea valoren molt positivament l’experiència d’aquests mesos, ja que garanteix una atenció àgil i eficient al ciutadà, evitant sobrecàrregues als equips i als centres. Els pacients atesos amb el nou sistema també valoren positivament l’increment d’accessibilitat telefònica.

El nou model de gestió ha propiciat el desenvolupament de noves aplicacions per a la gestió i seguiment de casos positius de Covid i per a la gestió d’incidències derivades de l’atenció al ciutadà. Aquesta nova forma de treballar també tindrà el seu efecte en l’ús de paper, que passarà a ser del tot residual, atès que es digitalitza tota la informació derivada de l’atenció.

Es preveu que en les pròximes setmanes els 20 Equips gestionats per la Direcció d’Atenció Primària de l’ICS Camp de Tarragona es connectin amb l’àrea de gestió.