Un retrat humà sobre l’eutanàsia guanya la categoria Nacional del III Premi Periodisme Salut i Drets Socials 


La modalitat Local premia un article del Diari de Tarragona sobre una operació pionera contra la ceguesa

La sala del sarcòfag d’Hipòlit del Pretori romà de Tarragona ha acollit el lliurament del III Premi Periodisme Salut i Drets Socials, organitzat per la Xarxa Santa Tecla Sanitària, Social i Docent i la Demarcació de Tarragona del Col·legi de Periodistes de Catalunya, amb la col·laboració del Col·legi Oficial de Metges de Tarragona.

L’acte ha comptat amb la presència del secretari del Govern de la Generalitat, Javier Villamayor; de l’alcalde de Tarragona, Rubén Viñuales; del director general de la Xarxa Santa Tecla, Joan M. Adserà; del president a Tarragona del Col·legi de Periodistes, Arnau Martínez; i del president del Col·legi Oficial de Metges de Tarragona, Sergi Boada, entre altres representants institucionals. El periodista Esteve Giralt ha estat l’encarregat de conduir l’esdeveniment i donar a conèixer el veredicte del jurat.

En la categoria Nacional, dotada amb 5.000 euros, el jurat ha premiat el reportatge «La bona mort», de Begoña Grigelmo Miguel i Xavier Brichs González, emès a TV3 i la plataforma 3Cat.

El treball aborda la llei de l’eutanàsia a través del cas de la Carina, una pacient d’ELA, i acompanya els últims mesos de la seva vida. El jurat n’ha destacat la sensibilitat i la capacitat divulgativa per tractar “un tema d’actualitat a través de la mirada del personal sanitari, explorant la paradoxa entre el deure professional, els dubtes i el patiment personal dels qui han de fer efectiu el dret a una mort digna”.

Els finalistes d’aquesta categoria han estat «Les històries que ens faltaven», d’Aina Rabassa Ortega, publicat a La Mira, i «El verd contra natura», d’Anabel Herrera Pastor, publicat al Diari Ara.

Pel que fa a la categoria Local, amb una dotació de 2.000 euros, el guardó ha estat per a l’article «Una cirurgia pionera salva una nena de la ceguesa gràcies a un nervi del turmell», de Raúl Cosano Romero, publicat al Diari de Tarragona.

El jurat ha valorat especialment el rigor, la claredat i la capacitat del treball per explicar la història de la petita Elsa “amb eficàcia i sense caure en el sentimentalisme”, definint-lo com “una peça informativa molt ben resolta”.

En aquesta modalitat, també han resultat finalistes «Les màfies del tràfic d’éssers humans posen l’ull en el Camp de Tarragona: l’augment dels delictes i el calvari de les víctimes», de Ruth Queralt Vinyals, publicat a Porta Enrere, i «Primera sentència a Tarragona d’incapacitat absoluta per Covid persistent», també de Raúl Cosano Romero, publicat al Diari de Tarragona.

La tercera edició del Premi Periodisme Salut i Drets Socials ha registrat una xifra rècord de 58 candidatures, corresponents a treballs publicats o emesos a Catalunya durant el 2025 i centrats en àmbits com la salut, la dependència, la discapacitat, la pobresa, la inclusió social, la immigració, la igualtat de gènere o els col·lectius vulnerables.

L’objectiu del guardó és reconèixer, visibilitzar i incentivar el periodisme que contribueix a informar amb rigor, ètica i sensibilitat sobre qüestions vinculades a la salut i els drets socials, promovent el debat públic i l’accés a una informació veraç.

El jurat d’aquesta tercera edició ha estat format per Jordi Farré, professor agregat del Departament d’Estudis de Comunicació de la URV i investigador d’ASTERISC; Ana Macpherson, periodista científica especialitzada en sanitat; David Ortega, periodista col·legiat i responsable de comunicació de la Regió Sanitària Camp de Tarragona, així com representants de la Xarxa Santa Tecla, del Col·legi de Periodistes de Catalunya i del Col·legi Oficial de Metges de Tarragona.