El Col·legi de Metges de Tarragona dóna suport a la declaració de l’OMC on es reitera la necessitat que es compleixi la Llei, es preservi el nostre Sistema Nacional de Salut i es respecti el lideratge clínic del metge com a garant dels drets dels pacients.
Davant les informacions publicades sobre les mesures proposades per algunes comunitats autònomes per intentar pal·liar la manca de metges substituint aquests per personal d’infermeria, l’Assemblea General de Col·legis Oficials de Metges (CGCOM), reunida a Madrid amb data 6 i 7 de setembre de 2019, manifesta:
1. El CGCOM sempre ha defensat el treball multidisciplinari i una atenció integral, i col·laborativa, però no es pot admetre que, davant la falta de metges, la solució que es proposa des d’alguns serveis autonòmics de salut sigui substituir metges per personal d’infermeria.
2. Les professions titulades, regulades, col·legiades i amb reserva d’activitat com la professió mèdica, tenen un règim de garanties i la seva pròpia justificació en un exercici competent, de qualitat i amb plena seguretat en atenció a l’interès públic i la seguretat dels pacients.
3. Com a condició per a accedir a l’exercici de la Medicina es fa necessària la protecció del títol per tal d’impedir l’accés a l’exercici a persones no qualificades. Les administracions sanitàries són les primeres que han de vetllar per això i perquè es compleixi la legislació vigent, tant a Espanya com a Europa.
4. La manca de metges amb la titulació requerida no pot ser justificació per a la seva substitució per altres professionals sanitaris ni tan sols amb caràcter d’excepcionalitat ni de manera transitòria, ja que, si es porta a terme, seria il·legal, generaria desigualtat social i posaria en risc la seguretat dels pacients.
5. Amb mesures com aquesta s’ignora l’alta capacitació adquirida al llarg d’un mínim de 10 anys en la formació de grau i especialitat, de la qual es deriva la responsabilitat de la professió mèdica sobre la salut de la població.
6. Davant situacions de necessitat, especialment per a places de difícil cobertura, el CGCOM sol·licita a les administracions sanitàries l’adopció de mesures d’incentivació i fidelització.
7. El CGCOM porta anys alertant dels problemes derivats de les decisions adoptades per raons exclusivament economicistes, la manca de planificació de recursos humans, la manca de reposició davant les jubilacions, la precarietat en l’ocupació, i l’absència d’estímuls laborals, econòmics i professionals que han generat una fugida de talent a altres països i una dificultat creixent en cobrir diversos punts assistencials.
8. Tant des del CGCOM com des de les diferents Organitzacions Mèdiques d’àmbit internacional, en què està integrada la corporació mèdica espanyola, entre elles, principalment, la Unió Europea de Metges Generalistes / de Família (UEMO), la Unió Europea de Metges Especialistes (UEMS) i la pròpia Associació Mèdica Mundial (AMM), venim defensant l’assistència sanitària d’alta qualitat que brinden els equips multidisciplinaris de professionals sanitaris, cadascun dels quals fa la seva contribució per a la millor atenció al pacient.
9. Totes les organitzacions mèdiques defensen i promouen el necessari paper de lideratge clínic que han d’exercir els metges com a únics responsables de la prevenció, diagnòstic clínic, tractament, terapèutica i rehabilitació dels pacients per a la coordinació de l’atenció multidisciplinària. En tots els països europeus, els metges són l’eix central de l’assistència sanitària i confiem que les administracions públiques continuïn garantint una assistència de qualitat, respectant els àmbits competencials legals i els molt rellevants espais específics dels diferents professionals sanitaris. *
10. El CGCOM, en la seva funció d’ordenació i regulació de la professió mèdica, defensarà en totes les instàncies la competència professional del metge, el seu lideratge clínic assistencial i, sobretot, la millor assistència possible per als nostres ciutadans.
* TSJ Sentència núm. 334 P.O. 149-2018